Mental skarphed – det handler om at holde hjernen sund

Oplever du nogle gange, at din koncentrationsevne og evne til at tænke klart forlader dig et kort øjeblik? Bare rolig – du er langt fra alene! Faktisk er forskere begyndt at opdage, at udfordringer med evnen til at huske, fokusere og koncentrere sig allerede starter i det tidlige voksenliv, ikke når vi nærmer os pensionsalderen.

Dette er delvist fordi der er mere til kognitiv sundhed end kun alder – motion, søvn og ernæring spiller en afgørende rolle i opretholdelsen af den mentale skarphed. Så selvom det er frustrerende når man ikke har et klart overblik over ugens aftaler, eller oplever udfordringer med at koncentrere sig om dagens opgaver, så behøver det ikke nødvendigvis være sådan altid. Det behøver heller ikke være en uundgåelig del af det at blive ældre. Vores hjerner har brug for at blive udfordret, få den rette næring og holdt aktiv og sund.

At forbedre din mentale skarphed kræver dog mere end bare at downloade den seneste hjernetræningsapp. Selvom der er fordele ved at lave kognitive øvelser (fx Sudoku), så er der faktisk måder at forbedre din koncentration og fokus på, som ikke kræver en smartphone. Vi hører ofte snak om fordelene ved en sund livsstil, og det er med god grund. Herunder diskuterer vi nogle af de konkrete fordele motion og sund kost skaber for din mentale skarphed.

Oplever du nogle gange, at din koncentrationsevne og evne til at tænke klart forlader dig et kort øjeblik? Bare rolig – du er langt fra alene! Faktisk er forskere er begyndt at opdage, at udfordringer med evnen til at huske, fokusere og koncentrere sig allerede starter i det tidlige voksenliv, ikke når vi nærmer os pensionsalderen.

Dette er delvist fordi der er mere til kognitiv sundhed end kun alder – motion, søvn og ernæring spiller en afgørende rolle i opretholdelsen af den mentale skarphed. Så selvom det er frustrerende når man ikke har et klart overblik over ugens aftaler, eller oplever udfordringer med at koncentrere sig om dagens opgaver, så behøver det ikke nødvendigvis være sådan altid. Det behøver heller ikke være en uundgåelig del af det at blive ældre. Vores hjerner har brug for at blive udfordret, få den rette næring og holdt aktiv og sund.

At forbedre din mentale skarphed kræver dog mere end bare at downloade den seneste hjernetræningsapp. Selvom der er fordele ved at lave kognitive øvelser (fx Sudoku), så er der faktisk måder at forbedre din koncentration og fokus på, som ikke kræver en smartphone. Vi hører ofte snak om fordelene ved en sund livsstil, og det er med god grund. Herunder diskuterer vi nogle af de konkrete fordele motion og sund kost skaber for din mentale skarphed.

Motion og styrket hukommelse

Regelmæssig motion i moderat intensitet kan bidrage til en sund hjerne. Motion med moderat intensitet betyder, at du kan mærke, at din puls stiger, men kan snakke med andre samtidig. Efter et par minutters aktivitet kan du også mærke pulsen stige. Eksempler kunne være hurtig gang, havearbejde eller aktive spil med børnene.

Motion har en række indirekte og direkte fordele for din hjernesundhed. Motion hjælper os med at holde en sund vægt og blodtryk, hvilket løfter vores humør og mindsker stress og angst. En bedre blodgennemstrømning til hjernen betyder generelt mere ilt og mere energi, som forbedrer hjernens ydeevne.

Men motion kan påvirke vores hukommelsesevne mere direkte gennem frigivelsen af bestemte stoffer i vores hjerne, som er direkte forbundet med hukommelsen. Helt bestemt er der en neurotransmitter kaldet ”brain-derived neotrophic factor” (lad os bare kalde den BDNF), som bliver frigivet når vi dyrker motion. Denne neurotransmitter hjælper hukommelseskredsløbene til at forbedre deres ydeevne.

Motion påvirker også hele sektioner af din hjerne, der er involveret i hukommelse og de kognitive funktioner. Når du motionerer, øger du aktiviteten i hippocampus, et område af hjernen, som er vigtig for indlæring og hukommelse. Når du motionerer, øger du faktisk fysisk størrelsen af din hippocampus, eller i det mindste får vendt mindskningen af denne region, som har tendens til at blive mindre senere i livet.

Kost, kosttilskud og vedligeholdelse af hjernesundheden

Lidt ligesom motion kan den rigtige kost hjælpe med at vedligeholde og forbedre den mentale udvikling og skarphed. Der er mange områder af din kost, der har en effekt på din hjernes sundhed, inklusive fedtsyrer*, frugter, grøntsager og fuldkorn, samt faktorer såsom alkoholindtag.

De essentielle fedtsyrer er nødvendige for en optimal hjernesundhed. For at øge din daglige dosis af disse nødvendige fedtsyrer, prøv at tilføje flere vegetabilske olier (for omega-6), grønne grøntsager, koldtvandsfisk, og fiskeolier (for omega-3*). Disse essentielle fedtsyrer hjælper til at opbygge det nødvendige hjernefedt, der gør det muligt for vores hjerner at fungere optimalt. Fedtsyrer spiller også en rolle i reguleringen af funktionen af nye neurotransmittors og molekyler i dit immunsystem, og på den måde forbedrer de kommunikationen i din hjerne og immunfunktionen.

Der er også kosttilskud, som kan hjælpe med at understøtte din hukommelse:

  • Bacopa Monnieri, også kendt som bacopa eller brahmi, som har været brugt i årtier for dette formål. Et bestemt bacopa-ekstrakt kaldet CDRI 08 har vist sig at hjælpe personer ved at understøtte hukommelse (at gemme og genkalde information) og kognitive funktioner, samtidig med at det understøtter ens indlæring og koncentration. Dette specifikke ekstrakt af bacopa er resultatet af 30 års forskning og udvikling.
  • Panax ginseng har en lang historie i kinesisk medicin som et tilskud, der understøtter det mentale overskud. Denne traditionelle forståelse af urten er yderligere støttet af 30 års klinisk forskning på Panax ginseng-ekstraktet kendt som G115®.

Når man prøver nye kostvaner eller kosttilskud for at støtte ens hjernesundhed er det altid en god idé at læse om op på forskningen indenfor området og eventuelt have en snak med egen læge.

*DHA bidrager til at vedligeholde en normal hjernefunktion. Den gavnlige effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg DHA.