Vinterhi eller god energi?

Det er fristende at blive indendørs når det er mørkt og koldt udenfor, men hvis du vil have en sund og energifyldt vinter, så må du op af sofaen og skabe grundlaget for det der giver dig en god energi. Husk at bakterier har sværere ved at tackle kulden, så luft godt ud og kom ud i frisk luft når du kan. Dertil kommer en sund og varmende kost, der kan hjælpe til forebyggelse af snue og andet ubehag relateret til årstiden.

Tænk positivt!
De lange mørke aftener kan bruges til at dyrke familie, venner og romantik. Luk ned for TV og diverse tablets. Tænk positivt, ryst alle tanke om sygdom af dig, også selvom kollegaerne nyser og hoster omkring dig.
Dyrk motion og dans, og sørg for om muligt at komme udenfor i løbet af de få lyse timer eller køb dig en lyslampe eller de specielle dagslyspærer, der giver samme virkning som naturligt dagslys.
Tænk på den energi mindre børn har, når de kommer hjem fra en lang skoledag. De har stadig energien og lysten til at hoppe, danse og lege. Det er den energi du skal finde når sofaen trækker. Find det indre barn frem igen og har du mindre børn eller børnebørn, så hop, dans og leg med dem, også selvom det kun bliver til få minutter i en travl hverdag. Kvalitet er oftest bedre end kvantitet.
Novasel_familie 1
Søvn er undervurderet!
Søvnstudier beviser gang på gang, at søvn er super vigtigt for vores velbefindende.
Regelmæssig uforstyrret søvn, gerne 8-10 timer i et veludluftet mørkt rum, er at foretrække.
Spis hvad der gror der hvor du bor!
Nyd de mange vintergrøntsager, som kål og rodfrugter. Der er fordele ved at spise efter årstiderne, men det betyder ikke at du skal undlade friske urter eller frugter og bær, der er uden for sæson. Disse mere ”eksotiske” frugter er også skønne i smoothies eller hvis du juicer, og tilfører masser af gavnlige næringsstoffer, der kan forebygge ubehag i forbindelse med vinter og kulde. Generelt bør smoothies om vinteren primært baseres på grøntsager og protein. Frugtjuice- og smoothies har tendens til at gøre blodsukkeret ustabilt på grund af en for stor koncentration af frugtsukker. Tilsæt blade fra grønkål og spinat, og meget gerne 1 tsk. eye q fiskeolie med naturlig citronsmag.
eye-q-Produkt-Banner
Fiber, fedt og fisk skal der også til.
Vinteren er bestemt ikke tid for fedtforskrækkelse, så selvom indtagelse af fedt bør foregå med mådehold, så er det yderst vigtigt at vi indtager fedt af god kvalitet og i optimal mængde, så vi fodre alle de områder der har brug for essentielle fedtsyre, herunder vores hjerne og øjne. De gode fedtstoffer hjælper os også til at holde varmen.
Fisk- og fiskeolie, hørfrø og nødder er super gode kilder til de essentielle fedtsyrer.
Fibrene får du ved at erstatte det hvide brød, pasta og ris med fuldkorn, som brune ris og quinoa. De holder gang i din fordøjelse, der har så stor betydning for dit generelle velbefindende.
muslingeolie-Produkt-Banner
Hold dig hydreret!
Lad nødder og lidt mørk chokolade erstatte slik og kage. Det giver en meget bedre mæthedsfornemmelse og tilføre energi i stedet for at dræne, som de sukkerholdige lækkerier ellers gør.
Har du trang til de sprøde, salte lækkerier, så find en opskrift på grønkål (kale), lav rigeligt, for de forsvinder lige så hurtigt de kommer ud af ovnen.
Og husk så at holde dig godt hydreret – vand og varm te med frisk ingefær eller chili, er skønt på en kold vinterdag.