Værker kroppen efter havearbejde?

Med mindre man er i temmelig god form, så kan det som reglen mærkes i kroppens muskler når man har været på havearbejde.

Når vi luger og graver, laver vi bevægelser de fleste af os ikke er vant til og selvom det er sundt at bruge kroppen på udendørsarbejde, så bør man tage hensyn til hvad kroppen er i stand til. Jo dårligere form vi er i, des større ømhed og restitutionstid.

Mange af os nyder det udendørs arbejde i haven, hvor jorden mellem fingrene og det hårde fysiske arbejde, kan føles som den rene meditation, lige indtil alt det smukke overhales af ømhed i muskler man ikke troede man havde.
Er man ikke vandt til de bevægelser, udendørsarbejdet kræver, og har man i værste fald nærmest rejst sig fra sofa til havearbejde, så gør det ondt! Selv de store, stærke havemænd, der er i god form, kan få forstrækninger og hold i nakke og ryg, hvis de ikke passer på.
Hvordan forebygger du muskelømhed forårsaget af havearbejde?
Læg dig en plan…
Variér dine opgaver
Gentagelser og ens arbejde over lang tid, er hårdt for kroppen fordi vi konstant belaster de samme muskler.
Lav en list over de opgaver der skal løses, og skift mellem dem, så du får lavet lidt af gangen af de forskellige opgaver. På denne måde kan du variere de bevægelser kroppen laver under arbejdet.
Start med det mindst krævende, så du langsomt varmes op.
Brug det rigtige værktøj og hjælpemidler
Haveredskaber der svarer til din højde, en stige og/eller skammel, trillebør og sækkevogn er blot nogle af de redskaber der gør arbejdet i haven mindre belastende.
Beskyt dine knæ og din lænd når du sidder/lægger og luger ukrudt og overvej om du skal bruge elektriske haveredskaber, i stedet for den gode gamle hæksaks eller håndskubber græsslåmaskine.
Det handler om hvor meget tid du har til den mængde arbejde der er. Kan du stille og roligt vende dig til arbejdsbyrden? Hvordan er din form ved uvant fysisk arbejde? Kend dine begrænsninger, uden dog at give op.
Før og efter havearbejde
For mange er ryggen det svage punkt. Er dette tilfældet, så brug et lændebælte og smør lidt Perskindol Gel på det udsatte område…både før og efter det fysiske arbejde.
Lav også gerne nogle strækøvelser efter arbejdet.
Perskindol Active Gel er en dobbeltvirkende gel der kan anvendes både før, under og efter fysisk arbejde. Gelen køler på ydersiden og virker opfriskende, men varmer samtidig i dybden med afslappende varme.
Perskindol Active Gel er en hurtig hjælp til ømme og irriterede muskler.
Perskindol Cool Gel, køler over længere tid. Anvendes når der opstår et akut behov for nedkøling af en skade/muskelømhed. Anvendes til afkøling af arme, albuer, håndled, skuldre, ben, knæ, ryg, ankler og fødder.
Perskindol er udviklet i samarbejde med professionelle sportsudøvere, og kan fint anvendes både i forbindelse al fysisk arbejde, i hjem, på arbejde og i forbindelse med sport.
Gelen indeholder æteriske olier, føles let på huden og absorberes hurtigt uden at fedte.