Sund og klimarigtig mad i 2018

Miljø- og Fødevareministeriet udgav i januar måned gode råd til sund og klimarigtig mad.

Det er nemlig sådan at den mad vi spiser i vores del af verden, er en stor belastning for klimaet. Faktisk er den gennemsnitlige danskers forbrug af fødevarer en større belastning for klimaet end personens samlede energiforbrug, herunder varme, diesel, el og benzin. Det er særligt kød og kødprodukter, som står for den største CO2-udledning, efterfulgt af mejeriprodukter.

De fleste af os er gode til at læse varedeklarationer på de fødevarer vi køber. Vi studerer fedt, salt og sukker der er i den mad, vi køber, men til gengæld er vi ikke så skarpe på hvor meget klimaet belastes af produktionen af de madvarer, vi putter ned i indkøbsvognen.

Klimabelastningen kan reduceres med knap en fjerdedel, hvis vi spiser mere klimavenlig mad.

Hvad er klimavenlig mad?

Klimavenlig mad er en prioritering af grøntsager og lyse proteiner frem for rødt kød.
  • Find alternativer til de klimatunge ”livretter”. Spaghetti med kødsovs udleder 13,2 CO2-ækv., hvilket er i den tunge ende. Til sammenligning udleder samme mængde torsk og grønsager 3,3 CO2-ækv. Dvs. ca. en fjerdedel.
  • Brug masser af årstidernes grønt – i alle retter. I f.eks. gryderetter og lasagne kan man spare på kødet ved at bruge dobbelt så meget grønt som kød.
  • Vælg de danske fisk. Fisk er generelt meget bedre end kød, når det kommer til CO2-udledning. Og da de færreste af os lever op til anbefalingen om 350 g fisk om ugen, er det en god idé at spise mere af alt det gode fra havet. Ferske danske muslinger, sild, torskefisk og fladfisk er særligt klimavenlige. På siden 2gangeomugen.dk kan du holde øje med, hvilke danske fisk der er i sæson på sæsonskemaet, samt finde sunde og klimarigtige fiskeretter.
  • Planlæg dine indkøb. Transporten spiller en rolle, når du selv køber ind. Biler udleder nemlig mange drivhusgasser. Der er god grund til at planlægge dine indkøb og handle stort ind, hvis det foregår i bil.
  • Alle rester kan bruges. Undgå madspild, f.eks. ved lægge en madplan. Husk også at frugt og grønt der ikke længere er så præsentabel, kan fint gå i en juicer hvor det smager forfriskende og stadig tilfører masser af gode næringsstoffer
Tips til at spise mere fisk og mindre kød
  • Udnyt, at fisk er nemt at tilberede: Læg fisken oven på de ovnbagte grøntsager i den sidste del af bagetiden. I løbet af 15-20 minutter er der mad.
  • Pift grøntsagssuppen op på andendagen med stykker af rå fisk, som du kommer i suppen og varmer igennem et par minutter.
  • Steg ekstra fiskefrikadeller, og brug dem til madpakken.
  • Brug resterne af fisken som pålæg til frokosten.
  • Vælg fisk fra menukortet, når du går ud og spiser, så får du smagt fisk på nye måder
Husk at fisk indeholder blandt andet fiskeolier, selen, jod og D-vitamin, som kroppen har brug for, og som er svære at få nok af fra andre fødevarer.
Når du spiser fisk flere gange om ugen, forebygges sygdom og din sundhed styrkes generelt.
Er du af en eller anden grund ikke til frisk fisk, så tag et dagligt tilskud af en god fiskeolie, hvor fedtsyrerne er afstemt i forhold til hinanden så du får det bedste udbytte.
Sørg for at din fiskeolie er bæredygtigt fanget og fremstillet.
eye-q-Produkt-Banner