Klar til eksamen?

Vi har brug for energi når vi skal læse til eksamen. Ikke energi fra junkfood og store mængder koffein, som mange desværre kaster sig over. Du skal fylde dig med såkaldt ”hjernemad”, så både ydeevne og hjerneaktivitet er i top.

Kaffe, cola og chips skal udskiftes med hjernemad, der øger dit energiniveau, booster din koncentration og styrker din generelle mentale sundhed.

Drik vand!

Vi har generelt tendens til at drikke for lidt vand og er mere eller mindre dehydreret hele tiden.
Hvis vi ovenikøbet indtager kaffe og cola, risikere vi at udmatte nervesystem, få hovedpine og mister koncentrationsevnen.
Det er essentielt for din hjerneaktivitet at holde dig hydreret gennem hele dagen. Skab et godt fundament til at studere ved at starte dagen med et stort glas vand og drik så gerne 1 ½ liter gennem hele dagen. Har du brug for noget varmt, så drik en god urtete, der ikke virker vanddrivende.

Fuldkorn er guldkorn  

Hjernen har brug for energi for optimal koncentration og indlæring. Din evne til at koncentrere dig og fokusere kommer fra tilstrækkelig og stabil levering af energi til hjernen i form af sukker i blodet. Fokusér på fuldkornsprodukter med et lavt glykæmisk indeks, der langsomt udløser sukker i blodbanerne og holder dig mentalt i gang i løbet af dagen. Vælg brune ris, fuldkornspasta, rugbrød osv. frem for hvide ris, pasta og hvidt brød.

Fed fisk

Kroppen kan ikke selv producere essentielle fedtsyrer og de må derfor blive indtaget gennem din kost. De mest effektive omega-3 fedtsyrer findes naturligt i de ”fede fisk” som laks og sild. Andre kilder til essentielle fedtsyrer er kosttilskud, soyabønner, græskarkerner og hørfrø. De essentielle fedtsyrer er ikke kun vigtige for en sund hjerneaktivitet- og udvikling, men også andre essentielle områder af din sundhed.
Adskellige studier har vist at børn og unge har stor gavn af tilskud af fiskeolie gennem deres opvækst og specielt i perioder som under eksamenslæsning, har hjernen et ekstra behov for disse fedtsyrer.
Eye q tilbyder både kapsler og flydende olie med den unikke Kirunalolie.
eye-q-Produkt-Banner
eye q er et veldokumenteret kosttilskud Den unikke fiskeolie eye q kaldes også Kirunalolie.
Der er stor forskel på indholdet af fedtsyrer i fisk, samt om fedtsyrerne er mættede, enkeltumættede eller flerumættede. Flerumættede fedtsyrer har stor ernæringsmæssig værdi og findes hovedsagligt i fisk.
eye q er fremstillet af sardiner og ansjoser, som er fanget i de sydlige oceaner på bestemte tider af året, efter de har gydt og hvor de konsumerer store mængder plankton. Fiskene indeholder i den periode store mængder EPA i forhold til DHA.
Sammensætningen i eye q ved anbefalet daglig dosis på 2 kapsler er: 186mg EPA, 58mg DHA og 20mg GLA.
Altså hele 3,2 dele EPA i forhold til 1 del DHA.
Det betyder, at sammensætningen af EPA og DHA i eye q er anderledes og adskiller sig fra øvrige fiskeolier på markedet. Det er også derfor at man ikke kan overføre de studier, der er foretaget på eye q til andre fiskeolier.
eye q´s egenskaber er gennem mange år dokumenteret i flere kliniske studier som er publiceret i anerkendte tidsskrifter. En af fordelene ved forskning er at et produkt som har vist dokumenteret virkning i et videnskabeligt studie kan garantere at det optages i kroppen, virker efter hensigten og er sikkert at indtage.
Et regelmæssigt indtag af eye q bidrager med de vigtige essentielle fedtsyrer EPA og DHA til både børn og voksne.

Nødder

Nødder er med sit indhold af både E-vitamin og omega-3 fedtsyrer, god hjernemad både nu og her og på langt sigt. En håndfuld nødder når du er sulten eller energi daler, kan hurtigt sætte skub i maskeriet igen, så du kan læse studere videre uden at vælte. Asparges, oliven, æg og brune ris er også gode kilder til vitamin E.

Chokolade

Et par stykker mørk chokolade er et lækkert alternativ når energien dykker og hovedet føles tungt. Rig på antioxidanter er den mørke chokolade god for din sundhed generelt. Spis chokolade med så højt kakao-indhold og lavt sukker-indhold.

Spis grønt

Grønne salater, gerne med lidt laks eller kylling, er fuld af næringsstoffer og fibre, der vil stimulere både hjerne og krop. Kom eventuelt rødbeder i din salat. Rødbeder er kendte for sit naturlige indhold af nitrater der øger blodtilstrømningen til hjernen og derved forbedre ydeevne og koncentration.
Jo mere grønt, des bedre…spinat, grøntkål, rucula m.fl. virker også afgiftende…en fordel når du senere skal ud og fejre de gode eksamensresultater.

Op på cyklen

Når du starter din læsedag, kan det være en fordel for dig at cykle hen til læsesalen, biblioteket eller skolen, da den friske luft og motionen vil øge din koncentration.
Og hvis du skal gøre det nemmere at huske, alt det du læser, vil det være en hjælp for dig selv, hvis du på en eller anden måde kan skabe associationer og sammenhænge mellem det du læser og den virkelige verden.

Forbered dig på eksamenssituationen

Selvom du er velforberedt og har fulgt ethvert godt råd om eksamensforberedelse, kan du godt få eksamensangst. Skriv dine tanker ned og træk vejret. Meditation er også en stor hjælp for mange, der har brug for at overkomme angst, herunder eksamens- og præstationsangst.
Det kan også være, at du skal bruge lidt ekstra tid på at forberede dig på selve eksamenssituationen, og de følelser og tanker der påvirker dig.
Mange er bange for at klappen går ned, men det sker for langt de færreste og kan forhindres hvis du lige tager en dyb indånding og mærker dig selv. Træk vejret og fokusér.
Tag selvtilliden med til eksamen. Tro på dig selv!