Hvad er fiskeolie?

Fiskeolie er en form for fedtsyre, som bliver udvundet fra vævet af fed fisk. Den er særligt rig på omega-3 fedtsyrer, herunder eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA). Det er disse 2 fedtsyrer, der er fået mest opmærksomhed med hensyn til sundhedsforskning i de seneste par år.

Fed fisk og kosttilskud

Hvis du i din daglige kost har en stor mængde af fed fisk såsom laks eller makrel, så er det ikke altid en nødvendighed med fiskeolie som tilskud. Problemet er dog at langt de fleste har svært ved at få spist nok fed fisk.
Derudover kan visse typer af fisk indeholde skadelige mængder af bl.a. kviksølv. Så der er flere gode grunde til at tage fiskeolie som kosttilskud.
Det bedste og mest sikre resultater menes at opnås i en kombination af fed fisk i din kost og et tilskud.
Fiskeolie har et naturligt højt indhold af omega 3 og derigennem også EPA og DHA. Omega-6 og omega-9 skal du i stedet have igennem f.eks. planteolier. Der er dog tilskud af fiskeolie der indeholder både omega-3-, 6- og 9, oftest fordi der er tilsat Kæmpenatlysolie.

Omega-3

Du finder omega 3 i fede fisk såsom laks, makrel, tun og sild, men også i skalddyr. Du kan også støde på det under navnet n-3 fedtsyrer. Omega-3 er en flerumættet fedtsyre og høre til blandt de livsnødvendige fedtstoffer. Da kroppen ikke danner det selv, så skal det tilføres udefra enten igennem kosten eller kosttilskud.
Fiskeolie har via studier opnået en dokumenteret effekt på flere sygdomme.
Det er en sart olie og du skal derfor opbevares og anvendes rigtigt. Du bør opbevare din fiskeolie køligt og væk fra sollys. Køb også gerne fiskeolie i mørk emballage, så olien ikke har været udsat for lys. Du skal desuden ikke bruge fiskeolie til stegning, da den ikke tåler kraftig opvarmning.
Der findes over 10 forskellige typer af omega-3 fedtsyrer, men de mest vigtige er ALA, EPA og DHA.

Hvad er EPA og DHA?

Man kommer ikke udenom EPA og DHA, når snakken falder på omega-3. Disse to fedtsyrer er de primære og mest essentielle omega-3 fedtsyrer.
De langkædede EPA og DHA er kendt for at bidrage til normalt fungerende hjerte, hjerne og øjne. Det er i disse 3 områder af kroppen, at vi finder den højeste koncentration, og dermed også største behov for omega-3.
Kroppen producerer næsten ikke selv EPA og DHA og i en så utilstrækkelig grad, at du skal have det tilført udefra.
Så når du kigger efter fiskeolie, så skal du ikke kun kigge efter mængden af fiskeolie pr. kapsel eller dosering. Du skal primært kigge efter mængden af EPA og DHA, og forholdet mellem disse, da det er disse to tilsammen, der giver den største gavnlige effekt.

ALA i omega-3

Hvad så med ALA og hvordan adskiller denne fedtsyre sig fra EPA og DHA?
ALA skal først omdannes til de mere brugbare og aktive former EPA og DHA, før kroppen reelt kan anvende den til noget. Det er oftest kun en lille del af ALA der bliver til brugbar EPA og endnu mindre til DHA.
Transformationen fra ALA til EPA og DHA, er afhængig af andre næringsstoffer såsom zink, kobber, calcium, jern, magnesium og vitamin B6 for at være gavnlig.
Det er derfor lige så vigtigt at indtage ovenstående vitaminer og mineraler som det er at indtage fiskeolien. Det er et komplekst sammenspil mellem disse der giver mange af de gavnlige virkninger. Det ALA der ikke bliver transformeret, forbliver i kroppen og bliver oplagret som energi.

Omega-6

Det højeste indhold af omega-6 finder du i bl.a. raps, vindruekerner og plantefrø. Havregryn er også rig på omega-6-fedtsyren. Det er specielt linolsyre, der kommer fra planter, der er interessant, men også arachidonsyre, som vi finder i kød.

Omega-9

Omega-9 består af enkeltumættede fedtsyrer og findes oftest i planteolier og olie udvundet fra nødder.
eye-q-hjaelp

Sundhedsmæssige fordele ved fiskeolie og omega-3

Forskning har påvist mange sundhedsmæssige fordele ved indtag af fisk og fiskeolie.
eye q er en fiskeolie, der fremstilles af sardiner og ansjoser, der er fanget i de sydlige oceaner på bestemte tider af året. De små fisk fanges efter de har gydt og i denne periode konsumerer de store mængder plankton og indeholder større mængder EPA i forhold til DHA.
Sammensætningen i eye q ved anbefalet daglig dosis på 2 kapsler er: 186mg EPA, 58mg DHA og 20mg GLA. Altså hele 3,2 dele EPA i forhold til 1 del DHA.
Det betyder, at sammensætningen af EPA og DHA i eye q er anderledes og adskiller sig fra øvrige fiskeolier på markedet. Det er også derfor at man ikke kan overføre de studier, der er foretaget på eye q til andre fiskeolier.
I årevis er eye q’s egenskaber og effekt dokumenteret i flere kliniske studier som er publiceret i anerkendte tidsskrifter ligesom der er udført flere studier som viser, at eye q har en god tilgængelighed i kroppen. Der forskes fortsat og nye studier bliver løbende publiceret.
Et regelmæssigt indtag af eye q bidrager med de vigtige essentielle fedtsyrer EPA og DHA til både børn og voksne.
Olien i eye q kommer fra bæredygtigt fiskeri. Det betyder bl.a. at der ikke overfiskes på udsatte arter, at fiskeriet ikke påvirker havbunden negativt, at miljøkrav skal følges og at man i det hele taget passer på miljøet. Producenten af eye q garanterer, at de ikke belaster vandende omkring fabrikkerne ved at udlede kemikalier og affald.
Fiskeolien bliver altid testet for eventuelle rester af tungmetaller og pesticider i henhold til gældende lovgivning.
Eye q findes som kapsler, flydende olie og som ”chews”. Eye q chews er små tyggekapsler tilsat jordbær, som er meget populære hos børn.
eye-q-Produkt-Banner