Fiskefavoritter til børn og voksne

Sundhedsstyrelsen anbefaler at vi spiser 350 g fisk om ugen, hvor af de 200 g skal være fra fed fisk som f.eks. makrel og sild.

Med hjælp fra 2gangeomugen.dk får du her et par gode råd så fisk kan blive en ugentligt nydelse for hele familien, også de små medlemmer af familien.

  • Fjern benene. Det er vigtigt at fjerne benene fra fisken inden den serveres. Børn hader ben, så man kan alternativt lave fileter uden.
  • Lav lette serveringer. Kog rejer eller andre skaldyr. Børn er vilde med lette serveringer, og det kan være sjovt selv at pille rejen.
  • Brug små stykker til fiskedeller. Hvis man køber en hel fisk ind til aftensmad, kan man tage de små stykker, der ikke skal bruges og lave enten små panerede fileter eller en fars til fiskefrikadeller.
  • Lad børnene være med i køkkenet, når fisken skal tilberedes. De synes, det er sjovt at få fingrene i fisken og ”lære den at kende.” Så bliver den heller ikke så farlig at spise bagefter.
  • Gør det enkelt. Det er en god ide ikke at blande fisken sammen med for mange andre ingredienser i for eksempel en gryderet. Hold den for sig selv, for børn kan godt lide, at tingene er adskilt, så de ved, hvad de spiser.
Børn elsker at have fingerne i ingredienserne, så lad dem endelig være med i køkkenet, når det kan lade sig gøre. Studier har vist at jo mere børn kan smage, føle og udforske mad, des mindre kræsne er de.
Super lækker opskrift på Burger med Fiskefrikadelle, med flere finder du her.
Indkøb af dansk fisk online, er blevet populært, fordi det er en nem og hurtig måde at tilføje fisk til ugens menu…især hvis du ikke lige har en god fiskehandler i dit lokalområde.
Her er 3 online indkøbssteder, hvor du kan handle dansk fisk. Nemlig.com, Shobr og Coop.dk

hamburger
eyq banner